Cum captam atentia spectatorului

O greseala frecventa a incepatorilor, atunci cand redacteaza un comentariu pentru o stire sau un film documentar, consta in a povesti ceea ce se vede. Textul devine redundant, in loc sa fie complementar, adica sa cuprinda ceea ce imaginea nu poate sa arate. in mod obisnuit, un cititor renunta la alte preocupari in timpul lecturii. Oamenii - cititorii, ca sa referim mai bine direct la ei, sunt interesati indeosebi de ceea ce se intampla in imediata lor apropiere, adica daca sunt din Cugir, vor citi mai cu aviditate stiri Cugir, daca sunt din Bacau, de asemenea, vor fi mai atenti la evenimentele de acolo.

Chiar daca, sa zicem, asculta muzica, bea cafea sau fumeaza, atentia cititorului este indreptata in principal, spre text. Urmarirea unei emisiuni la televizor nu presupune insa o asemenea concentrare, telespectatorul putand avea in acelasi timp si alte preocupari. Adesea, unii telespectatori urmaresc doar auditiv emisiunea de stiri; ei o vor privi numai daca se transmite ceva interesant. Pentru aceasta este necesar ca mai intai fiecare material sa capteze atentia spectatorului. Ziarele si revistele au un public mai restrans, mai uniform, oarecum specializat, in timp ce posturile de televiziune se adreseaza unui public foarte larg, cu un bagaj cultural eterogen, dispunand de capacitati de intelegere diferite.

Toate aceste caracteristici ale televiziunii cer ca materialele audio-vizuale difuzate sa fie cat mai accesibile, permitand telespectatorului sa inteleaga imediat, fara greutate, sensul mesajului. In presa pe de alta parte este mult mai dificil sa se transmita ceva avand ca finalitatea captarea atentiei totale a cititorului iar asta se intampla exact deoarece interesul este direct proportional cu timpul de care acesta dispune. Atunci cand citesti un ziar sau o revista, te dedici intru totul acestui aspect, neputand sa mai fii atent in alta parte, in cazul in care doresti sa pricepi exact ceea ce se intampla.