Un studiu recent ne-a pus la curent cu ceva ce stiam deja: dispozitivele moderne sunt foarte nocive pentru copiii nostri, mai ales in ceea ce priveste „atasamentul” lor fata de scoala. Astfel, oamenii de stiinta atrag atentia ca randamentul si rezultatele scolare ale elevilor care isi petrec mult timp invartind in toate felurile tabletele si telefoanele moderne este de pana la trei ori mai prost/sunt mai proaste decat in cazul copiilor fara posibilitati care nu au astfel de „bijuterii electronice” in ghiozdan.
Daca la inceputuri, tabletele si smartphone-urile erau folosite doar acasa, acum, pe masura ce oricine isi poate cumpara asa ceva la un pret accesibil tot mai multi elevi le iau cu ei la scoala si le folosesc chiar in ora in scopuri „recreative”-o vina o au si producatorii de softuri si servicii gen Seenow, care includ si servicii de streaming audio, video, foarte atractive pentru micuti; adica de ce sa asculti ce-ti spune profa’ de romana despre intelesurile sublime ale poeziei lui Blaga, de exemplu, cand poti bine mersi sa-i asculti pe Morar si Buzdugan sau niste muzica buna, ceva, o manea, nu? Mult mai „dezvoltata”, „mania” gadget-urilor la puratator in spatii academice a luat o intorsatura interesanta in ultimii ani. Daca in trecut vedeai in salile de curs studenti cu o sumedenie de foi, caiete, pixuri, carioci, „evidentiatoare”, acum, in multe universitati din afara, studentii vin cu notebook-urile sau netbookurile sau cu tabletele si noteaza sau inregistreaza ce spune profesorul, creta e inlocuita de proiectorul video si de prezentarile PowerPoint, tabla devine ecranul de proiectie. Mai grav este ca studentii si elevii nici nu sunt constienti de efectele negative asupra proceselor cognitive si de invatare pe care le au aceste dispozitive-minune.
Distragerea atentiei, incapacitatea de concentrare, intelegerea gresita a unor teorii formulate de profesori sau chiar „ratarea” unor explicatii esentiale pentru a trece un examen macar cu o nota de trecere sunt doar cateva dintre repercusiunile hiperutilizarii telefoanelor si smartphone-urilor in timpul orelor de curs. Solutia ar fi ca elevii si studentii sa fie obligati prin regulamentul interior al institutiilor de invatamant sa inchida toate gadget-urile in timpul orelor, fara a le fi luate si duse in alte incaperi, intrucat ele reprezinta cam singura modalitate de comunicare in cazul unor evenimente neplacute din incinta.