“Scrisori de dragoste catre o printesa chineza”

Este un text sau mai degraba spus si un monolog. Am studiat in perioada facultatii incepute la Teatrologie, multe… multe si frumoase. Dar textul asta chiar mi-a placut si atat de mult m-am bucurat cand am vazut si punerea lui in scena. UN monolog incredibil, un dans oferit dragostei, un vals al singuratatii si al nebuniei masculine. De obicei nu sunt o persoana siropoasa insa incerc… sa imi mai deschid si latura aceea sensibila. Macar cateodata…
 
Scrisori de dragoste catre o printesa chineza - ii apartine lui Matei Visniec. UN tip incredibil de simplu dar impresionant de complex si de divers. El incepe prin: “Cum am dresat un melc pe sanii tai”. Numai imaginea melcului molatec pe sanii unei domnite parca te face sa visezi la o noapte de amor (si nu cum canta Cristiana Raduta). Si ca sa va invit si cu mai mare pofta la citit iata si un fragment:
<<Asa… Totul e pregatit… in cinci minute ea va fi aici. Va suna la usa si eu ii voi deschide. Intrati, doamna, ii voi spune. Sunt aici. Va astept. si o voi invita sa se aseze. si, in timp ce ea se asaza, eu imi voi scoate incet inima din piept si o voi pune pe masa. Inima mea palpitanda pe fata de masa alba. Ca un mic cadou.
Ea va fi, cu siguranta, surprinsa, si atunci eu ii voi spune… “Cu dumneavoastra, doamna, nu pot face altfel. Sa va am in fata si sa imi pastrez in acelasi timp inima sufocata in piept e cu neputinta. Deaceea, prefer sa o scot si sa v-o pun in fata, in mijlocul mesei, pe acest dragut platou japonez pe care mi l-ati oferit anul trecut de ziua mea. Asa vom putea vorbi cu inima deschisa. Asa nu vor mai exista secrete intre noi. Inima mea in mijlocul mesei, palpitand intre doua lumanari, intre doua cupe de sampanie, nu e deloc o imagine dezagreabila. si, in plus, in acest fel, o voi putea supraveghea. Pentru ca, stiti, doamna, intre dumneavoastra si inima mea exista o relatie pe care nu mai stiu sa o stapanesc.
Intre dumneavoastra si inima mea, iubita doamna, se intampla ceva foarte fin, foarte inteligent, foarte bizar, cum nu se poate mai neobisnuit, ceva irational, ceva imposibil si improbabil, ceva ce imi depaseste posibilitatea de intelegere.
Sunt nopti, de exemplu, cand ma trezesc la trei dimineata cu un gust amar in gura si cu senzatia de vid in piept. Gustul amar nu e nici o problema, e gustul absentei dumneavoastra. Dar senzatia de vid din piept e ceva grav. Sa te simti golit si sa nu intelegi nimic e grav. Sa iti dai seama ca pieptul tau este gol, ca inima ta nu mai e la locul ei, ca inima ta nu mai e cu tine…>>>
Si am incheiat citatul. Si pentru ca in mod normal o inima nu ar trebui sa fuga. Chiar cred ca e o carticica ce merita citita. Este un poem proza al lui Visniec, un text care vorbestedespre iubire. Cel putin barbatilor va fi util, daca vreti sa va inebuniti iubitele. Acum zilele indragostitilor au trecut si nimeni nu mai face declaratii siropoase de iubire, au trecut si zieleld e 8 martie si de 1 martie si toate cele.
 
Dar avand in vedere ca vine primavara speram cu soare si cu caldura, e momentul perfect sa te indragostesti, sa traiesti o aventura, sa iubesti si sa fii iubit, macar prin Scrisorile de dragoste ale unei printese chineze…
Si chiar daca nu esti pasionat de teatru se merita macar pentru decor sa te interesezi de piesa si sa mergi la spectacol acolo unde il poti prinde.