Noroc

Asteptand sa inceapa  “House M.D.” pe TVR2, am vazut o mica povestioara citita de Radu Beligan, care mi s-a parut fabuloasa, desi era chiar scurta si lipsita de vreo tehnica de narare deosebita. Doar vocea domului Beligan, a imbracat povestea si si-a dat si mai mult inteles si insemnatate. Intonatia unui om intelept si trecut prin viata, a facut sa-mi para cele 5 minute ale momentului, o clipa savuroasa.
O voi scrie pe scurt si fara magia cu care eu am auzit-o:
In fiecare duminica seara, o bratrana intra intr-un centru loto:

“Ia vezi mama, am castigat?”
“N-ai castigat, mamaie, nici de data aceasta.”
Scenariul se repeta saptamana de saptamana, pana cand, vanzatorul o intreaba:
“Mai mamaie, de ce nu-ti iei dumneata bilet, ca sa ai si sanse sa castigi?”
Batrana raspunse cu un aer boem:
“N-am eu bani de bilet, dar lasa.. norocul vine si cand n-ai bilet.”
Vanzatorului i se facu mila si saptamana urmatoare ii cumpara un bilet. Ca in orice basm, spunea domnul Beligan, acela s-a dovedit a fi biletul castigator al premului cel mare.
Batrana veni, ca in fiecare saptamana, la centrul loto.Vanzatorul nici n-o lasa sa intrebe ca ii striga bucuros:
“Mamaie, in sfarsit ai castigat!”
“Eh, vezi mama, norocul vine si cand nu ai bilet.”
Este o poveste despre noroc, plina de talc si nu ii voi strica intelesul personal pe care il poate lua pentru fiecare, spunand ce am inteles eu.
Cand iei o hotarare, tot Universul comploteaza la indeplinirea ei..